sobota, 5 grudnia 2020

#56 Jak poczuć magię Bożego Narodzenia?

Świąteczne książki i filmy, których akcja toczy się w bożonarodzeniowym okresie to obowiązkowe elementy urozmaicające czas wolny w grudniu i wprawiające w wyjątkowy nastrój. Które z nich są najczęściej polecane i lubiane?

Przez ostatnie lata książki nie były moją zbyt wielką pasją. W czasie studiów czytałam ogrom lektur, które sprawiały, że nie odnajdywałam czasu na czytanie dla własnej przyjemności pozycji spoza studenckiego wykazu. Od niedawna znów cieszę się momentami spędzonymi z książkami i dostrzegam wiele zalet czytania! Co już przeczytałam, co planuję przeczytać oraz o czym słyszałam wiele dobrych opinii w kontekście grudniowej atmosfery?

Przede wszystkim zaczynam od klasyków i wracam do Opowieści wigilijnej. Chętnie przeczytałabym także Dziadka do orzechów, który wydaje mi się dość zapomnianym i pomijanym dziełem. Szukając nieco mniej wymagających pozycji, polubiłam czytać młodzieżówki, zwłaszcza wydawane przez We need YA i zaopatrzyłam się w twórczość Klaudii Bianek, w bibliotece zaś polecono mi serię Śnieżna Grań



Oto lista kilku świątecznych książek, którymi warto się zainteresować:
1. Charles Dickens, Opowieść wigilijna
2. E.T.A. Hoffmann, Dziadek do orzechów
3. Catherine Rider, Pocałunki w Nowym Jorku
4. Josie Silver, Jeden dzień w grudniu
5. Amanda Prowse, Świąteczna kafejka i Świąteczne marzenie
6. Gabriela Gargaś, Wieczór taki jak ten
7. Joanna Szarańska, Cztery płatki śniegu, Anioł na śniegu i Choinka cała w śniegu
8. Natalia Sońska, Uwierz w miłość, Calineczko
9. Klaudia Bianek, Najcenniejszy podarunek i Gwiazdka pełna życzeń
10. Izabela Frączyk, cykl Śnieżna grań

To oczywiście tylko część świątecznych tytułów! Powyższy zbiór to zdecydowanie liczba wystarczająca na pełen długich wieczorów grudzień. Dla mnie zima to także idealny czas na literackie podróże. W okresie kiedy plaża i słońce są odległymi marzeniami, warto zaopatrzyć się w książki podróżnicze oraz reportaże z odległych stron! Być może któraś z książek okaże się inspiracją na wakacje letnie, które czekają... już za pół roku.


Polecenia książek o tematyce około bałkańskiej można odnaleźć w tym wpisie: >> Bałkany - książki najważniejsze i najciekawsze <<.

Jeśli ktoś nie jest zaintersowany książkami, to z pomocą przychodzą oczywiście filmy. Nic nie wprawia w świąteczny nastrój tak bardzo jak zekranizowane beztroskie historie, których akcja toczy się w okresie około świątecznym. Garść inspiracji można odnaleźć chciażby na Netflixie!

   1. Randki na święta
   2. Prezenty z nieba
   3. Świąteczny kalendarz
   4. Zmiana z księżniczką
   5. Święta z widokiem
   6. Świąteczny spadek
   7. Cztery gwiazdki
   8. Święta na zamówienie


   

Jednym z największych nienetflixowych klasyków filmowych jest To właśnie miłość, za którym ja niestety jakoś nie przepadam. Nie jest to mój ulubiony film. Należę niestety do tych, dla których nie ma świąt bez Kevina! Moim zdecydowanie najukochańszym grudniowym filmem jest Holiday! Co jeszcze warto obejrzeć?

  9. oczywiście Kevin sam w domu i Kevin sam w Nowym Jorku
  10. Holiday
  11. Listy do M. (wszystkie trzy częśći)
  12. Ekspres polarny
  13. To właśnie miłość
  14. Elf
  15. Last Christmas

Co ciekawe, ostatni z wymienionych filmów zawiera w sobie bałkański element! Rodzina głównej bohaterki to imigranci z byłej Jugosławii.

źródło: https://kultura.gazeta.pl/kultura/7,114438,25187704,emilia-clarke-spiewa-kultowa-piosenke-wham-last-christmas.html

Być może nie wszystkie powyższe propozycje to ambitne książki i filmy. W grudniu nie wszytsko musi być na najwyższym poziomie, musi zaś charakteryzować się magicznym, zimowym klimatem 🎄 🎁🎅

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz