niedziela, 14 czerwca 2020

#41 Bałkany - filmy, blogi, vlogi



Świat otwiera przed nami swoje najpiękniejsze zakątki. Podróże są coraz popularniejsze. Podróżnicy-pasjonaci zakładają blogi oraz kanały na platformie Youtube, dzięki którym pokazują szerszemu gronu najciekawsze zakątki. Dzięki komu możemy lepiej poznać Bałkany?

1. FILMY

Zacznijmy od filmów. Dzięki dziełom kinematografii także można poznać tradycje i historię obcych kultur. Z filmami o tematyce bałkańskiej jest mały problem - podobnie jak w dziełach literackich, najczęstsze wątki to wojna i stereotyp. A Bałkany to dużo więcej niż spuścizna wojen! Najsłynniejsze bałkańskie filmy, to te wyreżyserowane przez Emira Kusturicę, choć przyznaję, że ja za nimi nie przepadam. Dla mnie wypełnione są stereotypami i oglądanie ich bez znajomości realiów krajów bałkańskich, pogłębia błędne myślenie o biedzie, zacofaniu, kultywowaniu dawnych zwyczajów. Pamiętam jak rozczarowana byłam słynnym Czasem Cyganów i poza sceną ukazującą Đurđevdan właściwie nic w tym filmie mi się nie podobało. Filmy są właściwie sprawą indywidualną i trudno je komuś polecać. 

Jednymi z moich ulubionych filmów, dostępnych w języku polskim, są dzieła Jasmili Žbanić. Grbavica oraz Jej droga. Są to jednak dzieła, które trudno zrozumieć bez znajomości szerszego kontekstu. Poniżej przedstawiam krótką listę najbardziej znanych i docenianych dzieł filmowych poruszających tematykę bałkańską lub będących tam wyprodukowanymi.


  1. Grbavica, reż. Jasmila Žbanič  ❤
  2. Jej droga, reż, Jasmila Žbanić  ❤
  3. Czarny kot, biały kot, reż, Emir Kusturica
  4. Arizona Dream, reż. Emir Kusturica
  5. Undergound, reż. Emir Kusturica
  6. Życie jest cudem, reż. Emir Kusturica
  7. Miss Sarajevo, reż. Bill Carter
  8. Aleja Snajperów, reż. Michael Winterbottom
  9. Świat jest wielki, a zbawienie czai się za rogiem, reż. Stefan Komandarew
  10. Powtórnie narodzony, reż. Sergio Castellitto
  11. Ziemia niczyja, reż. Danis Tanović  ❤
  12. Szara ciężarówka w kolorze czerwonym, reż. Srđan Koljević
  13. Kraina miodu i krwi, reż. Angelina Jolie
  14. Enklawa, reż. Goran Radovanović
  15. W pogodni za zbrodniarzem, reż. Richard Shepard
  16. Mój piękny kraj, reż. Michaela Kezele
  17. Dziennik maszynisty, reż. Miloś Radović
  18. Konstytucja, reż. Rajko Grlić
  19. Śnieg, reż. Aida Begić
  20. Kraina miodu, reż. Tamara Kotevska i Ljubormir Stefanov
To oczywiście tylko zalążek tego, co skrywa w sobie bogactwo filmów związanych z krajami bałkańskimi!



2. BLOGI i kanały na YOUTUBE

ALBANIA:

1. Cudowna Iza, czyli znana i lubiana >> moja Albania<<  ❤
2. Roksana z Vlory i jej >>Albania po polsku<<
3. Wszechstronna podróżniczka-pielęgniarka z Poznania, czyli >>Kamomil<<

BUŁGARIA:

4. Uwielbiana przeze mnie rodzinka youtuberów - >>Orient Explorer<<  ❤
5. Marysia z Bułgarii, którą czytywałam już na pierwszym roku studiów >>Szopska sałata<<
5a. (aktualizacja grudzień 2020) cudowna >>Czubryca Odkrywa<<  ❤

CHORWACJA:

6. Znane wszystkim chorwato-maniakom >> croLove <<
7. i równie dobra >> Cromania <<
8. Ewelina i jej Chorwacja według Polki, czyli >> Polako <<


CZARNOGÓRA:

 9. Natalia i Jędrzej na żywo z Czarnogóry, czyli wdzięczni >> hvala.pl <<
10. Rozwijająca się >> Moja Czarnogóra <<
11. Instagram przewodnika Zorana, który opowiada z pasją, czyli >> Szlak Zorana <<

GRECJA (i mnogość greckotematycznych blogów, która mnie zadziwiła):

17. Świetny blog Biura Podróży Grecos >> Grecja na żywo <<

MACEDONIA PÓŁNOCNA:

18. z Macedonią kojarzy mi się przede wszystkim świetna Justyna Mleczak i jej >> do Macedonii << ❤
19. Jest też zapowiadające się ciekawie, niedawno przeze mnie odkryte >> O Macedonii << 

SERBIA:



OGÓLNIE o BAŁKANACH:

21. Znana i lubiana >> Bałkany według Rudej <<  ❤
22. Blog Biura Podróży Rego-Bis, na którym Bałkanów jest mnóstwo >> Rego Bis <<  ❤
23. Fanpage pełen bałkańskich ciekawostek >> Odkrywaj Bałkany <<  ❤


Mimo że zazwyczaj nie zajmuję się Turcją, to na koniec jeszcze dwie lubiane przeze mnie Youtuberki z Turcji: Agata, autorka Tur-tur bloga nagrywająca z Alanyi i Magda ze wschodniej Turcji. 

28. >> Tut-tur: Polka w Turcji <<
29. >> Kawa po turecku <<

Udanego poznawania Bałkanów!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz